Anders dan gewoon... gewoon anders 26
feb

Anders dan gewoon... gewoon anders

HOGENT campus Vesalius, Keramiekstraat 80, 9000 Gent - 26 februari 2023 - 10 tot 12 jaar
door HOGENT
Inschrijven vanaf 18 november 2022, 12u00

Heb je er al eens bij stilgestaan hoe het is om blind of doof te zijn? Of hoe je met een rolstoel door het leven gaat? Tijdens deze #Kinderuniversiteit krijg je de kans om het zelf te ervaren aan de hand van hindernissenparcours en geheime boodschappen. We gaan ook samen op zoek naar tips om mensen met een beperking te helpen.

Hieronder vind je het programma voor deze editie. Eerst volgt iedereen samen een hoorcollege in een groot auditorium. Daarna volg je een van onderstaande workshops. En ten slotte studeer ja af en ontvang je een echt diploma!

• 10u00-11u00 Hoorcollege
  • 11u00-12u30 Workshop
  • 12u30-13u00 Diploma-uitreiking

Ik zie niets

over blinden en slechtzienden

Wat is blind zijn? Wat is het verschil met slechtziend zijn? Wij gebruiken onze ogen voor alles. We kijken naar de TV, kijken naar dieren, we volgen de bewegingen van andere kinderen, spelen spelletjes op de computer enz… In deze workshop kan je zelf eens ervaren hoe het voelt om blind of slechtziend te zijn. We gaan op zoek naar de tips om een blinde persoon te helpen.

Moving on wheels

rolstoelparcours

Ooit al gehoord van tetraplegie? Of paraplegie? Vraag jij je af hoe het voelt om verlamd te zijn en in een rolstoel te zitten? Dan kun je in deze workshop de rolstoel eens uittesten aan de hand van een parcours. Samen met de ergotherapeuten in spe zal je de rolstoel opplooien, de voetsteunen verwijderen. Probeer ook maar eens een potlood van de grond op te pikken. Is niet zo evident? Wil je erbij zijn? Schrijf je dan vlug in voor ’moving on wheels’.

Wat zeg je? Ik hoor je niet

over doven en slechthorenden

Je stapt even in de huid van een slechthorende.  We geven je oordoppen en nog andere geluidsverstoorders en dan gaan jullie aan de slag.  Eerst proberen jullie geheime boodschappen over te brengen, MAAR heb je ze wel goed gehoord?  Daarna leren jullie het vingeralfabet aan, want ook dove mensen kunnen communiceren met elkaar! Als we het alfabet onder de knie hebben , ‘seinen’ we boodschappen door naar elkaar. Eindigen doen we met een super actieve waar-niet waar quiz!  Wie heeft alles gehoord?

• Deze editie van de Kinderuniversiteit staat open voor kinderen van 11 tot en met 12 jaar.
  • De kinderen worden verwacht op zondag 26 februari 2023 tussen 9u30 en 9u45 in HoGent, campus Vesalius, Keramiekstraat 80, 9000 Gent. Het einde (mét diploma-uitreiking) is voorzien om 13u00.
  • In de pauze voorzien we een hapje en een drankje voor alle kinderen.
  • De Kinderuniversiteit is gratis, maar inschrijven is wel verplicht!
  • Tijdens de Kinderuniversiteit worden foto's genomen, om achteraf als terugblik op de website te zetten. Door uw kind in te schrijven geeft u toestemming voor dit gebruik. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, dan kan u ons hiervoor contacteren.
  • Contactpersoon voor deze editie: sabine.vandevelde@hogent.be

Kan ik via mail/telefoon inschrijven?
Neen, alle inschrijvingen gebeuren via de site.

Mijn kind is 13 jaar. Mag het nog deelnemen aan deze (of een volgende) editie?
U als ouder weet het best tot wat uw kind in staat is. Hij/zij mag gerust deelnemen aan de Kinderuniversiteit van HoGent indien jullie denken dat dit geen probleem vormt.

Indien alle workshops volzet zijn, is het mogelijk om alsnog deel te nemen, maar dan enkel aan het hoorcollege?
Neen, het auditorium heeft een beperkte capaciteit. Om in regel te zijn met de veiligheidsvoorschriften, mogen er niet meer studenten deelnemen dan op de website is aangegeven.

Mijn kind wil graag samen met 5 vriendjes deelnemen aan de volgende editie. Moet ik ze dan allemaal individueel inschrijven?
Het is inderdaad mogelijk om 5 kinderen tegelijkertijd in te schrijven voor éénzelfde workshop.