Ik zie, ik zie ... iets dat er niet is! 30
jan

Ik zie, ik zie ... iets dat er niet is!

Gent - 30 januari 2011 - 9 - 12 jaar
door Hogeschool Gent
Inschrijven vanaf 1 januari 2011, 0u00

Waarom zien we wat we zien? Hoe werken onze ogen eigenlijk? En waarom zien we soms dingen die er niet zijn? Werken onze ogen niet goed als we illusies zien? Of spelen onze hersenen een spelletje met ons? Je komt het allemaal te weten op de eerste Kinderuniversiteit Gent!Eerst volgt iedereen samen een les in een groot auditorium – een “hoorcollege” noemen we dat. Daarna is er “practicum” en mag je zelf de handen uit de mouwen steken in één van de workshops. Alle kinderen tussen 9 en 12 zijn welkom!

van 10u tot 11u

Waarom zien we dingen die er niet zijn?

In deze les vragen we ons vooral af waarom we soms dingen fout zien. Zijn het onze ogen die ons misleiden of spelen onze hersenen een spelletje met ons?Aan de hand van voorbeelden bespreken we verschillende soorten optische illusies en ontdekken hoe ze tot stand komen. Hierbij komen we ook wat meer te weten over de werking van onze ogen en leren we dat onze ogen gelukkig meestal wel de juiste dingen zien. We steken iets op over de manier waarop onze hersenen de beelden die onze ogen doorsturen “vertalen” naar een herkenbaar iets.

workshop

Magische illusies

We dompelen je onder in een magische wereld vol ongelooflijke illusies.Kijk je ogen uit door een heuse 3D-bril, laat je verrassen door de schitterende kleurenpracht van geheime toverdrankjes en raak het spoor bijster tijdens het ontcijferen van enkele onkraakbare codes. Voor de echte durvers onder ons, laten we zelfs een echt kristal verschijnen dat licht geeft in het donker. Kom jouw toverstokje gerust eens uittesten bij ons…

Optische illusies

Op een speelse en beeldende manier duiken we in de wereld van de optische illusies.We halen inspiratie bij Arcimboldo, een Italiaanse kunstschilder uit de Renaissance die vooral bekend werd met portretten samengesteld uit allerlei voorwerpen zoals groenten, fruit, bloemen, boeken en vissen. Met de meest verrassende collage-elementen maken we zelf een portret.

workshop

Zootroop

Eerst teken je een vogel en even later zie je hem vliegen! Dat kan met de zoötroop die je zelf knutselt met eenvoudige materialen.Een zoötroop is een mini-bioscoop in een ronddraaiende trommel met spleetjes erin. Doorheen de spleetjes zie je jouw tekening. Als de trommel gaat draaien lijkt het alsof er beweging in je tekening komt.

Licht toegelicht

We kunnen niet zonder en toch weten we er zo weinig over: licht.Daar komt nu verandering in. Neem deel aan deze workshop en laat in een mum van tijd regenbogen verschijnen, ontleed het licht aan de hand van verschillende materialen, test de allernieuwste ‘lightbox’ uit en leer alles over die vreemde streepjes die je ziet wanneer je je neus tegen het televisiescherm plakt (neem gauw een kijkje als je niet weet wat ik bedoel…).

Het onmogelijke zien... voor je eigen ogen

Damasco is een gepassioneerd goochelaar, die de kneepjes van het vak leerde van zijn vader toen hij amper 5 jaar oud was! Ook Damasco zijn grootvader was een goochelaar! Van grootvader en vader op zoon gaven ze de technieken der goochelkunst door.Tijdens deze workshop leren jullie zelf twee trucs, waarmee jullie iedereen zullen verbazen!Kom dat zien!

Praktische info

Deze editie van de kinderuniversiteit staat open voor alle kinderen van 9 t.e.m. 12 jaar.De kinderen worden verwacht op zondag 30 januari 2011 om 10u in het Anatomisch theater van de Bijloke, Louis Pasteurlaan 2, 9000 Gent. Het einde is voorzien omstreeks 12u30.Wie ijverig wil noteren, kan van ons een balpen en notitieboekje krijgen. In de pauze voorzien we een drankje en een stuk fruit.Ouders zijn niet toegelaten! Na inschrijving ontvangen zij van ons een ouderprogramma met een heleboel toffe uitstapjes, museumbezoeken, … die zij in tussentijd in Gent kunnen doen!De kinderuniversiteit is gratis, maar inschrijven is wel verplicht. Tijdens de kinderuniversiteit worden foto’s genomen, om achteraf als terugblik op de website te zetten. Door uw kind in te schrijven geeft u toestemming voor dit gebruik. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, dan kan u ons hiervoor contacteren.Contact voor deze editie: Karlijn.Franck@hogent.be.