Anders dan gewoon... Gewoon anders! 18
dec

Anders dan gewoon... Gewoon anders!

Gent - 18 december 2016 - van 11 tot 12 jaar
door HoGent
Inschrijven vanaf 21 november 2016, 12u30

Ehle erg lewmok in de kidneruinveisrteti!

Moeilijk om te lezen, hé! In deze Kinderuniversiteit leren we over hoe het is om anders te zijn en gaan we tijdens een van de 4 workshops zelf ervaren hoe dat voelt. Hoe horen dove mensen de wereld? Kunnen blinden alleen naar de bib gaan? En geraak je in een rolstoel overal waar je wil geraken?

Ontdek het tijdens deze Kinderuniversiteit!

Anders dan gewoon ... gewoon anders!

Ehle erg lewmok in de kidneruinveisrteti!Moeilijk om te lezen, hé! In deze korte les leren we over hoe het is om anders te zijn. Hoe horen dove mensen de wereld? Kunnen blinden alleen naar de bib gaan? Hoe moeilijk worden schooltaken als je lees- of rekenproblemen hebt? En geraak je in een rolstoel overal waar je wil geraken? We praten samen over deze beperkingen en we laten jullie zien tot welke ongelooflijke prestaties mensen met beperkingen in staat zijn! Na de les ga je naar de workshop van je keuze om daar gedurende een uurtje zelf te ervaren hoe het is om anders te zijn.

van 11u tot 12u

Wat zeg je? Ik hoor je niet!

Je stapt even in de huid van een slechthorende.  We geven je oordoppen en nog andere geluidsverstoorders en dan gaan jullie aan de slag.  Eerst proberen jullie geheime boodschappen over te brengen, MAAR heb je ze wel goed gehoord?  Daarna leren jullie het vingeralfabet aan, want ook dove mensen kunnen communiceren met elkaar! Als we het alfabet onder de knie hebben , ‘seinen’ we boodschappen door naar elkaar. Eindigen doen we met een super actieve waar-niet waar quiz!  Wie heeft alles gehoord?

Moving on wheels

Ooit al gehoord van tetraplegie? Of paraplegie? Vraag jij je af hoe het voelt om verlamd te zijn en in een rolstoel te zitten? Dan kun je in deze workshop de rolstoel eens uittesten aan de hand van een parcours. Samen met de ergotherapeuten in spe zal je de rolstoel opplooien, de voetsteunen verwijderen. Probeer ook maar eens een potlood van de grond op te pikken. Is niet zo evident? Wil je erbij zijn? Schrijf je dan vlug in voor ’moving on wheels’.

Ik zie niets

Wat is blind zijn? Wat is het verschil met slechtziend zijn? Wij gebruiken onze ogen voor alles. We kijken naar de TV, kijken naar dieren, we volgen de bewegingen van andere kinderen, spelen spelletjes op de computer enz… In deze workshop kan je zelf eens ervaren hoe het voelt om blind of slechtziend te zijn. We gaan op zoek naar de tips om een blinde persoon te helpen.

Ontcijfer de code

Kinderen met bepaalde leerstoornissen zoals dyslexie of dyscalculie zien dingen anders dan kinderen zonder deze problemen. Kan jij de opdrachten in codetaal ontcijferen en oplossen? Ken jij een antwoord op vragen over deze stoornissen, maar ook andere stoornissen zoals ADHD en autisme?  Dan word je vast de winnaar van ons gezelschapsspel ‘Leef je in’!

• Kan ik via mail/telefoon inschrijven?
    Neen, alle inschrijvingen gebeuren via de site.
  • Mijn kind is 13 jaar. Mag het nog deelnemen aan deze (of een volgende) editie?
    U als ouder weet het best tot wat uw kind in staat is. Hij/zij mag gerust deelnemen aan de Kinderuniversiteit van HoGent indien jullie denken dat dit geen probleem vormt.
  • Indien alle workshops volzet zijn, is het mogelijk om alsnog deel te nemen, maar dan enkel aan het hoorcollege?
    Neen, het auditorium heeft een beperkte capaciteit. Om in regel te zijn met de veiligheidsvoorschriften, mogen er niet meer studenten deelnemen dan op de website is aangegeven.
  • Mijn kind wil graag samen met 5 vriendjes deelnemen aan de volgende editie. Moet ik ze dan allemaal individueel inschrijven?
    Het is inderdaad mogelijk om 5 kinderen tegelijkertijd in te schrijven voor éénzelfde workshop.

Deze editie van de Kinderuniversiteit staat open voor kinderen van 11 tot en met 12 jaar.

De kinderen worden verwacht op zondag 18 december tussen 10u15 en 10u30 in HoGent, campus Vesalius, Keramiekstraat 80, 9000 Gent. Het einde (mét diploma-uitreiking) is voorzien om 12u30.

In de pauze voorzien we een hapje en een drankje voor alle kinderen.

Ouders zijn niet toegelaten tijdens het hoorcollege van de kinderen maar er is wel een ouderprogramma!

De Kinderuniversiteit is gratis, maar inschrijven is wel verplicht!

Tijdens de Kinderuniversiteit worden foto's genomen, om achteraf als terugblik op de website te zetten. Door uw kind in te schrijven geeft u toestemming voor dit gebruik. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, dan kan u ons hiervoor contacteren.

Contactpersoon voor deze editie: jolien.hemelsoet@hogent.be

Ouder programma

Terwijl jullie kinderen aan de slag gaan tijdens het hoorcollege en hun workshop kunnen jullie als ouders ook een lezing bijwonen.

Leven met een beperking

Onze gastspreker, een ervaringsdeskundige, neemt u mee in zijn verhaal.  Hoe is het om elke dag in onze maatschappij je leven te leiden met een beperking? Welke obstakels zijn er? En uit welke (onverwachte) hoeken kan je ondersteuning krijgen?

De lezing start om 11u en duurt tot 12u30.
Interesse om de lezing bij te wonen? Stuur dan een mailtje naar jolien.hemelsoet@hogent.be