Bouwen doorheen de tijd (voor kinderen van 8 tot 12 jaar) 11
dec

Bouwen doorheen de tijd (voor kinderen van 8 tot 12 jaar)

Brugge - 11 december 2016 - 8 - 12 jaar
door Howest
Inschrijven vanaf 2 december 2016, 12u30

Waarom staat de toren van Pisa scheef? Hoe komt het dat huizen er nu anders uitzien dan vroeger? Waarom maakten ze huizen uit hout? Stap samen met ons in de teletijdmachine en ontdek alle geheimen van de bouwmeesters van vroeger tot nu.

Bouwen doorheen de tijd

Tijdens dit hoorcollege nemen we je mee voor een reis doorheen de tijd. Je ontdekt er heel wat leuke weetjes over het bouwen van vroeger en nu.

van 10u tot 12u00

Brug-o-poly

We maken een sprong van twintig jaar vooruit! Nederland heeft net alle andere landen jaloers gemaakt door hun nieuwste kaasbrug voor te stellen. België kan niet achterblijven en wij - van het ministerie van bruggenbouw - hebben jullie hulp nodig. In ons atelier testen we de nieuwste bouwtechnieken uit en bouwen we aan de brug van de toekomst. Doe nieuwe ontdekkingen, verdien geld en koop nieuwe materialen om verder te bouwen en de oversteek te maken.

Tijdraket

Ben je een echte snelheidsduiver? Ben je fan van Neal Armstrong? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken. We kunnen jouw snelheid goed gebruiken om zo terug te keren of verder te gaan in de tijd. Help ons de wereld te veranderen door boodschappen te versturen naar het verleden of de toekomst. Schrijf je in en boek zo je ticket voor een plaatsje in onze raket.

De kinderen De kinderen worden op zondag 11 december 2016 tussen 9u30 en 9u50 verwacht in de Howest, de hogeschool West-Vlaanderen, Campus Sint - Jorisstraat 71, 8000 Brugge. Om 12u00 is de Kinderuniversiteit afgelopen.Programma:09u30 - 09u55: Inschrijvingen10u00 - 10u30: Hoorcollege10u30 - 11u40: Pauze met drankje en koekje11u40 - 12u00: Workshop deel 212u00: AfhaalmomentDe Kinderuniversiteit is gratis. Inschrijven is wel verplicht en kan enkel via deze website vanaf vrijdag 12 december, 12u30. Ouders/begeleidersOuders/begeleiders zijn niet toegelaten op het hoorcollege en de workshops! In de cafétaria wordt koffie en frisdrank voorzien. Daarnaast kunnen ouders ook genieten van een boeiend ouderprogramma waarbij een aantal historische gebouwen worden bezocht en toegelicht. Meer informatie vindt u terug via de knop 'ouderprogramma'.

InhoudTerwijl de kinderen ondergedompeld worden in de wondere wereld van het bouwen, krijg jij de kans om met een Brugse gids een aantal historisch Brugse gebouwen van dichterbij te bekijken. De gidsenwandeling start om 10u10 en rond af om 11u55. De gidsenwandeling wordt verzorgd door de Brugse Gidsenkring.InschrijvenInschrijven kan door een mail te sturen naar elke.christiaen@howest.be.

KinderenHoe verloopt de inschrijvingsprocedure voor het programma voor de kinderen?Inschrijven kan vanaf vrijdag 2 december, 12u30. Er zijn 40 plaatsen beschikbaar voor deze doelgroep. Inschrijving verloopt via een online inschrijvingsformulier. Indien er nog plaatsen beschikbaar zijn, dan is het mogelijk om de workshop aan te vinken en onderaan op de pijl te klikken om de inschrijving te voltooien. Wanneer de workshop volzet is, verdwijnt de pijl onderaan uw scherm. Het is dan niet meer mogelijk om in te schrijven.Is er een wachtlijst?Ja. Dit verloopt automatisch. Als er inschrijvingen geannuleerd zouden worden, worden de mensen hiervan in chronologische volgorde verwittigd.Kan ik mij via mail/telefoon inschrijven?Nee, dat is niet mogelijk. Inschrijven kan enkel via deze website.Mijn kind wil graag samen met een aantal vriendjes deelnemen aan de Kinderuniversiteit. Moet ik ze dan allemaal individueel inschrijven?Nee, in het online inschrijvingsformulier is een invulveld voorzien om maximum 5 kinderen samen in te schrijven voor dezelfde workshop.Mijn zoon/dochter is net 8 geen jaar. Schrijf ik hem/haar beter in voor de  Kinderuniversiteit (voor 5- tot 7-jarigen)?U als ouder weet het best tot wat uw kind in staat is. De keuze ligt bij u.Wie is de contactpersoon voor deze editie?De contactpersoon voor deze editie is Elke Christiaen, stafmedewerker wetenschapscommunicatie Howest, de Hogeschool West-Vlaanderen. Je kan haar bereiken via elke.christiaen@howest.be of via 0477/78.06.17.Let op: inschrijvingen voor het programma voor de kinderen via mail of telefoon worden niet aanvaard.Wanneer vindt de volgende Kinderuniversiteit Brugge plaats?De volgende Kinderuniversiteit Brugge gaat pas door in het najaar 2017. Meer informatie wordt vindt u vanaf september 2017 terug op de website. Kan ik de Kinderuniversiteit Brugge bereiken met het openbaar vervoer?Vertrekpunt station Brugge:  Neem bus 3 of 13 . Stap af aan de halte 'Howest'. Aan de overkant ziet u de Howest gebouwen.Is er parking voorzien voor mijn wagen?  Ja. Via de Klaverstraat (dit is een zijstraat van de Sint-Jorisstraat) kunt u de Howest-parking bereiken. Ouders/begeleidersDe ouders kunnen genieten van een gratis kop koffie of frisdrank in de cafétaria of genieten van een Brugse gidsenwandeling waarbij een aantal historische (Brugse) gebouwen worden toegelicht. Meer informatie vindt u terug via het ouderprogramma.