De natuurelementen (programma voor kinderen van 3 tot 5 jaar) 14
dec

De natuurelementen (programma voor kinderen van 3 tot 5 jaar)

Brugge - 14 december 2014 - 3 - 5 jaar
door Howest, de Hogeschool West-Vlaanderen
Inschrijven vanaf 2 december 2014, 12u30

Kennen jullie de 4 natuurelementen? Aarde, water, wind en ... vuur! Tijdens de workshops van deze Kinderuniversiteit verdiepen we ons in een van de vier natuurelementen. De workshops zijn toegankelijk voor kinderen van 3 tot 5 jaar.

Vuur

Wij zijn de vuurnatie. Al jaren leven wij in vrede met de andere naties: water, aarde en lucht. Onze taak is de bevolking vuur te geven. Elk jaar geven wij een vuurceremonie en 14 december is het weer zover. Hier geven we een vuurdemonstratie, maken we kaarsen en sluiten we af met het roosteren van marshmallows. Tot dan!

Aarde

We zijn de grootmeesters van het aarderijk en zijn op zoek naar nieuwe meesters. Wil je ook een echte grootmeester worden, kom dan naar het Aarderijk. Wij zullen jullie onderdompelen in de wereld van de aarde. Lijkt rollebollen in een echt aardeparcours, tekenen met aarde of luisteren naar aarde echt iets voor jou? Dan zijn wij zeker dat jij een heuse grootmeester wordt! Vergeet wel je vuile kleren niet!

Kinderen

Kinderen Hoe verloopt de inschrijvingsprocedure voor het programma voor de kinderen?Inschrijven kan vanaf dinsdag 2 december 2014, 12u30. Er zijn 50 plaatsen beschikbaar voor deze doelgroep. Inschrijving verloopt via een online inschrijvingsformulier. Indien er nog plaatsen beschikbaar zijn, dan is het mogelijk om de workshop aan te vinken en onderaan op de pijl te klikken om de inschrijving te voltooien. Wanneer de workshop volzet is, verdwijnt de pijl onderaan uw scherm. Het is dan niet meer mogelijk om in te schrijven.Is er een wachtlijst?Ja. Dit verloopt automatisch. Als er inschrijvingen geannuleerd zouden worden, worden de mensen hiervan in chronologische volgorde verwittigd.Kan ik mij via mail/telefoon inschrijven?Nee, dat is niet mogelijk. Inschrijven kan enkel via deze website.Mijn kind wil graag samen met een aantal vriendjes deelnemen aan de Kinderuniversiteit. Moet ik ze dan allemaal individueel inschrijven?Nee, in het online inschrijvingsformulier is een invulveld voorzien om maximum 5 kinderen samen in te schrijven voor dezelfde workshop.Mijn zoon/dochter is net 3 geen jaar. Schrijf ik hem/haar in voor de  Kinderuniversiteit (voor 3- tot 5-jarigen)?U als ouder weet het best tot wat uw kind in staat is. De keuze ligt bij u.Wie is de contactpersoon voor deze editie?De contactpersoon voor deze editie is Elke Christiaen, stafmedewerker wetenschapscommunicatie Howest, de Hogeschool West-Vlaanderen. Je kan haar bereiken via elke.christiaen@howest.be of via 0477/78.06.17.Let op: inschrijvingen voor het programma voor de kinderen via mail of telefoon worden niet aanvaard.Wanneer vindt de volgende Kinderuniversiteit Brugge plaats?De volgende Kinderuniversiteit Brugge gaat pas door in oktober 2015. Meer informatie wordt vanaf september kenbaar gemaakt. De Kinderuniversiteit Gent gaat wel door in het voorjaar. Hiervoor verwijzen we u naar de hoofdpagina van deze website.Kan ik de Kinderuniversiteit Brugge bereiken met het openbaar vervoer?Vertrekpunt station Brugge:  Neem bus 3 of 13 . Stap af aan de halte 'Howest'. Aan de overkant ziet u de Howest gebouwen.Is er parking voorzien voor mijn wagen?  Ja. Via de Klaverstraat, de zijstraat naast de Campus, kunt u de Howestparking bereiken. Ouders/begeleidersVoor de ouders wordt een lezing georganiseerd die inzoomt op de vier natuurelementen en wat ze precies in hun mars hebben om elektriciteit op een natuurlijke aan te leveren en ons zo uit de eventuele energieschaarste van deze winterperiode te loodsen.Hoe verloopt de inschrijvingsprocedure voor het programma voor de ouders?De lezing gaat door van 10u30 tot 12u00. Voor en na de lezing kunt u in de cafétaria genieten van een koffie of een frisdrank. Inschrijven kan via het versturen van een mail naar elke.christiaen@howest.be. Het ouderprogramma is gratis.

De kinderenDe kinderen worden op zondag 14 december 2014 tussen 9u30 en 9u50 verwacht in de Howest, de hogeschool West-Vlaanderen, Campus Sint - Jorisstraat 71, 8000 Brugge. Om 12u15 is de Kinderuniversiteit afgelopen.Programma:09u30 - 09u55: Inschrijvingen10u00 - 10u45: Workshop deel 110u45 - 11u00: Pauze met drankje en koekje11u00 - 12u15: Workshop deel 212u15: AfhaalmomentDe Kinderuniversiteit is gratis. Inschrijven is wel verplicht en kan enkel via deze website vanaf dinsdag 2 december, 12u30. Ouders/begeleidersOuders/begeleiders zijn niet toegelaten op het hoorcollege en de workshops!Ze zijn wel van harte welkom op het ouderprogramma op de campus. Het einde is voorzien om 12u00. Zo kan iedereen tijdig zijn/haar kind(eren) ophalen.Het ouderprogramma vindt u terug op de editiepagina van de Kinderuniversiteit.

InhoudZal de stroom deze winter uitvallen of niet? Een vraag die we ons bijna dagelijks stellen.  Maar wat weet jij over de vier natuurelementen en hun mogelijkheden om bij te dragen aan voldoende groene energie? Vanuit de opleiding Energiemanagement wordt het thema van de natuurelementen als kader gebruikt om de ouders en begeleiders een unieke inkijk te geven rond duurzame energieproductie, -opslag en –distributie. De actualiteit rond mogelijke stroomonderbrekingen en hoe we die in de toekomst als maatschappij kunnen vermijden komen daarbij uitgebreid aan bod. Een absolute aanrader!Het ouderprogramma start om 10u30 en rond af om 12u00. InschrijvenInschrijven kan door een mail te sturen naar elke.christiaen@howest.be.