Lange leve afval! (programma voor kinderen van 6 tot 8 jaar) 14
dec

Lange leve afval! (programma voor kinderen van 6 tot 8 jaar)

School of Arts - campus Bijloke - 14 december 2014 - 6-8 jaar
door HoGent
Inschrijven vanaf 1 december 2014, 12u30

Hoe kunnen we gebruikte spullen opnieuw tot leven brengen? Reeds in 1979 ontdekte de wetenschapper Malden Mills dat je van plastiek fleece truien kan maken. Tijdens deze kinderuniversiteit gaan we zelf creatief aan de slag. Alle spullen uit de berging en de garage worden inspiratiemateriaal. Oude kleren en schoenen, lege flessen en stapels papier, we gebruiken het allemaal!

van 10u tot 11u00

Het Spilvarken!

Het Spilvarken demonstreert  hoe je op zes maanden tijd samen drie varkens in de stad kan groot brengen in een aaibare kringloop die werkelijk niets verloren laat gaan.

van 11u tot 12u

Schimmenspel

We gaan aan de slag met een schaar, lijm en papier, veel papier! We verwerken oud, vergeten, nieuw,  kranten-, gekleurd of vergeeld papier om zo een beeld op te bouwen. We knippen silhouetten en achtergronden uit de verschillende papiersoorten en maken hier een mooie affiche van. De silhouetten zorgen voor een schimmenspel op het blad. Zo krijgt het vergeten papier een tweede leven!

Papierdieren

Een hoopje oude kranten ... wat zouden we daar nog mee kunnen doen ... weggooien dan maar?Nee hoor, we kunnen er nog wat moois van maken. Tijdens deze workshop toveren we oud papier om in een bende gekke dieren en monsters. Krijgen jullie er ook al zin in?

College? Collega? Collage!!

In deze workshop steken we de handen uit de mouwen! Van oude kleren, restjes stof, papier en kranten maken we een eigen collage. Tijd om te knippen, plakken én naaien dus!

De onwetende ingenieur

Ben jij creatief, gedreven, handig en met een rugzak vol verbeelding? Dan ben jij de maker die wij zoeken! In deze workshop gaan we aan de slag met afval om jullie uitvinding tot leven te brengen. We gaan een tekening op blad papier transformeren naar een 3D-object. Of jullie mama of papa ook zo creatief zijn dat willen we graag even testen, maar daar hebben we jullie hulp voor nodig. Het voorontwerp van jullie uitvinding zal door hen getekend worden.

Deze editie van de Kinderuniversiteit staat open voor kinderen van 6 tot en met 8 jaar.De kinderen worden verwacht op zondag 14 december 2014 tussen 10u15 en 10u30 in HoGent, campus Bijloke, Jozef Kluyskensstraat 2, 9000 Gent.  Het einde is voorzien om 12u30.In de pauze voorzien we een hapje en een drankje voor alle kinderen.Ouders zijn niet toegelaten tijdens het hoorcollege van de kinderen maar er is wel een ouderprogramma! De Kinderuniversiteit is gratis, maar inschrijven is wel verplicht!Tijdens de Kinderuniversiteit worden foto's genomen, om achteraf als terugblik op de website te zetten. Door uw kind in te schrijven geeft u toestemming voor dit gebruik. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, dan kan u ons hiervoor contacteren.Contactpersoon voor deze editie: jolien.hemelsoet@hogent.be

Terwijl jullie kinderen aan de slag gaan tijdens het hoorcollege en hun workshop kunnen jullie als ouders ook de handen uit de mouwen steken van 11u00-12u00!"Leren schoenen zijn monsterlijke hybriden" beweren Michael Braugart en William McDonough in hun boek "Cradle to cradle, afval is voedstel".Onderzoekster Kristel Peters exploreert met haar onderzoek "Rethinking High Fashion Shoes" de beste oplossingen voor een schoenenontwerper om het tegendeel te bewijzen. Benieuwd? Schrijf je in voor de workshop "Modulaire schoenen: het klinkt zoals spelen met lego. Maar is dat wel zo?" en ga zelf aan de slag!Inschrijven kan door een mailtje te sturen naar jolien.hemelsoet@hogent.be

Kan ik via mail/telefoon inschrijven?Neen, alle inschrijvingen gebeuren via de site.Mijn kind is net geen 6 jaar jaar. Mag het nog deelnemen aan deze (of een volgende) editie?U als ouder weet het best tot wat uw kind in staat is. Hij/zij mag gerust deelnemen aan de Kinderuniversiteit van HoGent indien jullie denken dat dit geen probleem vormt.Indien alle workshops volzet zijn, is het mogelijk om alsnog deel te nemen, maar dan enkel aan het hoorcollege?Neen, het auditorium heeft een beperkte capaciteit. Om in regel te zijn met de veiligheidsvoorschriften, mogen er niet meer studenten deelnemen dan op de website is aangegeven.Mijn kind wil graag samen met 5 vriendjes deelnemen aan de volgende editie. Moet ik ze dan allemaal individueel inschrijven?Het is inderdaad mogelijk om 5 kinderen tegelijkertijd in te schrijven voor éénzelfde workshop.