Verhalen uit de hele wereld 16
dec
'12

Verhalen uit de hele wereld

Gent - 16 december 2012 - 9 - 12 jaar
door Universiteit Gent
Inschrijven vanaf 3 december 2012, 12u30

Heb je er al altijd van gedroomd om archeoloog, filosoof, of dichter te worden? Zou je graag een paar woorden Zweeds, Turks, of Chinees leren? Of is gebarentaal iets voor jou? Hou je ook zo van de verhalen van Pippi Langkous, of kies je voor de Romeinen? Of zit je niet graag stil, en wil je komen dansen?Je kunt het allemaal ontdekken in deze Kinderuniversiteit rond "Verhalen uit de hele wereld"!Er is eerst een auditoriumles over de Samoerai, en daarna kun je deelnemen aan één van de toffe workshops.Ook jullie ouders mogen dit keer op bezoek komen. Zij hebben de keuze uit maar liefst zes verschillende lezingen.

Programma

Hieronder vind je het programma voor deze editie. Eerst volgt iedereen samen een hoorcollege in een groot auditorium. Daarna volg je een van onderstaande workshops. En ten slotte studeer je af en ontvang je een echt diploma!

Hoorcollege

van 10u00 tot 10u

Wie waren de samoerai?

Wie waren de samoerai?

Iedereen heeft al van de Japanse samoerai gehoord. We kennen ze uit films, romans en stripverhalen als moedige met een zwaard gewapende krijgers die leven volgens een vaste code, de bushido (weg van de krijger). Maar de vraag is: klopt het beeld dat wij van de samoerai hebben? Ik zal in mijn lezing de tijd terugdraaien naar het oude Japan om ten eerste te tonen dat het idee dat wij allemaal van de Japanse krijgers in ons hoofd hebben niet juist is en ten tweede uit te leggen waarom dat zo is.

inschrijving is afgesloten

Workshop

van 11u tot 12u00

Turkse taal en cultuur

Turkse taal en cultuur

In onze Workshop Turks willen we jullie laten kennismaken met de basisbeginselen van de Turkse taal en cultuur. Misschien kennen jullie al een woordje Turks of nog helemaal niet, misschien zijn jullie al eens op reis geweest naar Turkije. Dat hoeft echter niet want na onze workshop zullen jullie allemaal een mondje Turks kunnen spreken. Belangrijker nog, jullie zullen de Turkse cultuur kunnen ervaren met al jullie zintuigen, dit allemaal binnen een gevarieerd geheel van spelletjes, muziek en typisch Turkse hapjes.

inschrijving is afgesloten
Filosoferen over verhalen

Filosoferen over verhalen

Filosoferen lijkt iets dat alleen voor “grote” mensen bestemd is. Kinderen zijn echter groot genoeg om zelf hun filosofische boontjes te doppen. En ze blijken het nog graag te doen ook. Je kunt het zelf eens proberen. We gaan met zijn allen in een kring zitten, we lezen luidop een korte tekst, en we beginnen, met alleen de hulp van een bord en wat krijt, aan een heus wijsgerig gesprek. Wij brengen de ideeën aan en de Grote Grijze Uil stelt in alle onwetendheid vragen, zodat we één en ander helder krijgen.

inschrijving is afgesloten

Reis rond de wereld in 5 tonelen... of rituelen?

Wat is toneel voor jou? Waarschijnlijk denk je nu: een podium, gordijnen, lichten, decors, acteurs, een verhaaltje, publiek en applaus. Maar klopt dit wel? Of bestaan er nog heel wat andere vormen van toneel? Waar bijvoorbeeld geen podium of publiek aan te pas komt?

inschrijving is afgesloten
Tekenen zoals 400 jaar geleden

Tekenen zoals 400 jaar geleden

Iedereen kan tekenen, maar het is niet zo makkelijk. Hoe tekenden mensen 400 (!) jaar geleden? Waarmee tekenden ze? Waarom tekenden ze? Dat gaan wij uitzoeken!

inschrijving is afgesloten
Indische dans

Indische dans

Zet je beste Indiase beentje voor!Deze workshop rond Indiase dans laat je kennismaken met de Indiase cultuur, (hindoeïstische) religie en taal. Je leert leuke danspasjes en ritmes, alsook een beetje Hindi en Sanskriet, mythologische verhalen die de dans ondersteunen en ook verschillende dansstijlen.

inschrijving is afgesloten
 Vlaamse Gebarentaal: met handen en voeten?

Vlaamse Gebarentaal: met handen en voeten?

Hoe communiceer je als je doof bent en mensen niet hoort praten? In gebarentaal natuurlijk!Hier bij ons gebruiken doven Vlaamse Gebarentaal. Dat is een taal met een eigen woordenschat en eigen grammaticale regels. Maar… kan je echt alles zeggen wat je wil in Vlaamse Gebarentaal? Kan je spreken over gevoelens, maar ook over fysica en wiskunde? Hoe vertel je een verhaal in Vlaamse Gebarentaal? En wat zijn dan de verschillen met het Nederlands? Oogjes open en snaveltjes dicht: tijdens deze workshop geven we een antwoord op je vragen – én je leert er ook zelf een paar gebaren.

inschrijving is afgesloten
Is het nu Zweeds, Zweuds of Zwååds?

Is het nu Zweeds, Zweuds of Zwååds?

Wat weet je al over Zweeds, en klopt dat wel?  Waarom klinkt Zweeds zo lief en mooi? Hoe leer je een taal op de universiteit? Kom testen of het moeilijk is! Tomat, buss, telefon... det var väl inte så svårt?  

inschrijving is afgesloten
BOEM PAUKESLAG! De wereld heruitvinden in gedichten!

BOEM PAUKESLAG! De wereld heruitvinden in gedichten!

Kun jij niet wachten om volwassen te zijn of ben je er zo één die het liefst nog wat met rust gelaten wordt in je eigen kleurrijke wereld ver weg van al dat serieuze grotemensengedoe? Na de Eerste Wereldoorlog waren er over heel de wereld en ook in België kunstenaars en dichters die eigenlijk het liefst van al terug kind wilden zijn, en ook anderen weer kind wilden maken. Ze wilden de wereld opnieuw beginnen en er een veelkleurige, fantasievolle plaats van maken waar kinderen baas zijn.

inschrijving is afgesloten
Archeologie: wie zoekt die vindt!

Archeologie: wie zoekt die vindt!

Zit je graag met je vingers in het zand? Ben je goed in het zoeken naar sporen? Houd je van puzzels en raadsels? Ben je nieuwsgierig naar het verleden? Misschien ben je dan wel een archeoloog! De archeologie onderzoekt sporen die door mensen uit het verleden werden achtergelaten, deze sporen kan je overal vinden, zelfs in je eigen tuin! Aan de hand van die sporen kunnen we het verhaal van deze mensen vertellen en de geschiedenis een beetje beter begrijpen.

inschrijving is afgesloten
Ik voel, dus ik dans

Ik voel, dus ik dans

Hou jij ook van verhaaltjes? Verhaaltjes kunnen je blij of verdrietig maken, ze spreken je gevoel aan. En als je dan gaat dansen, wordt het een blije of droevige dans……… kom luisteren, kom dansen. Voel het verhaal, dans het verhaal, het wordt verrassend leuk!   

inschrijving is afgesloten

'Dat is Chinees voor mij!'

Het is een vaak gehoorde uitdrukking in het Nederlands. De Chinese taal spreekt voor velen tot de verbeelding en heeft de reputatie zeer moeilijk te zijn. Maar hoe moeilijk is het Chinees werkelijk? En zegt de Chinees op zijn beurt ‘dat is Nederlands voor mij’?   Laat je verleiden om een duik te nemen in de wondere wereld van de Chinese taal! Een paar zinnetjes Chinees leren? Enkele sierlijke karakters schrijven? Fluitje van een kuai!   

inschrijving is afgesloten
Pippi's nieuwe kousen

Pippi's nieuwe kousen

Ken jij Pippi Langkous? Als je aan haar denkt, hoe ziet ze er dan voor jou uit? Pippi bestaat niet alleen in vele talen, maar ook in vele gedaantes. Je kent haar misschien uit boeken (met illustraties van de Nederlander Carl Hollander) van de televisie, een musical of een computerspelletje.  Er bestaan echter nog heel wat andere Pippi’s, die je vast nog niet gezien hebt.

inschrijving is afgesloten
Wie schrijft die blijft

Wie schrijft die blijft

Herinner je je nog toen je voor het eerst leerde lezen en schrijven? Hoe moeilijk het was die rare tekens voor het eerst te herkennen en daarna zelf te maken? Nu lees en schrijf je dagelijks, omdat het moet op school maar ook omdat het leuk is. Je kan spannende boeken lezen, chatten met je vrienden en misschien hou je wel een geheim dagboek bij. Beeld je even in dat je niet zou kunnen lezen en schrijven! Heel lang geleden was er nog geen schrift. Het schrift is uitgevonden in Mesopotamië meer dan 5000 jaar geleden. Wil je graag ontdekken waarom? En hoe?

inschrijving is afgesloten
De Gallische wereld in Romeinse verhalen

De Gallische wereld in Romeinse verhalen

Toen de Romeinen in onze streken arriveerden, ontmoetten ze mensen die er nou niet bepaald zuiders uitzagen. In de verslagen van hun veldtochten lasten ze dan ook korte beschrijvingen in van die wildemannen uit het noorden, niet in het minst om hun eigen verwezenlijkingen in de verf te zetten. Maar hoe waarheidsgetrouw zijn die verhalen eigenlijk? We vragen enkele specialisten in 're-enactment' om de Romeinse versie te confronteren met de Gallische, en gaan samen op zoek naar gelijkenissen en verschillen. We vergelijken wapens, uitrustingen en kledij...en niet enkel op papier!

inschrijving is afgesloten

Ouder programma

Terwijl je kinderen ijverig bijleren en experimenteren kun je deelnemen aan het ouderprogramma.Programma09u30 - 10u00    Ontvangst kinderen10u00 - 10u50    Keuze uit 3 lezingen10u50 - 11u10    Pauze met kopje koffie11u10 - 12u00    Keuze uit 3 lezingen12u10 - 12u30    Plechtige proclamatie + uitreiken diploma's

Terwijl je kinderen ijverig bijleren en experimenteren kun je deelnemen aan het ouderprogramma.Programma09u30 - 10u00    Ontvangst kinderen10u00 - 10u50    Keuze uit 3 lezingen10u50 - 11u10    Pauze met kopje koffie11u10 - 12u00    Keuze uit 3 lezingen12u10 - 12u30    Plechtige proclamatie + uitreiken diploma'sLezingen 10u00 - 10u50A1. Grafmonumenten in het Altay-gebergte (Siberië) : archeologen op zoek naar voorhistorische landschappen met satellietbeelden en andere moderne technieken (Prof. dr. Jean Bourgeois)Archeologen van de Universiteit Gent werken sedert 1995 in het Altay-gebergte in het midden van Centraal-Azië. Deze regio is vooral bekend voor haar bevroren Scythische graven die massa’s organisch materiaal bevatten, tot de getatoeëerde lichamen van de overledenen toe. Het UGent team spitst zich toe op het inventariseren, via moderne satellietbeelden en GPS-technieken, van dit ongelooflijk rijk en goed bewaard archeologisch patrimonium (duizenden grafmonumenten of cultusmonumenten). Elke cultuur in deze regio heeft monumenten opgericht, maar niet altijd op dezelfde plaatsen noch volgens dezelfde concepten. Ons onderzoek heeft als bedoeling te begrijpen hoe de mensen toen met hun landschap omgingen. De bevroren Scythische graven in het Altay-gebergte worden echter bedreigd door de opwarming van de aarde: indien we niet ingrijpen, zullen de meeste van deze archeologische ‘schatten’ binnen afzienbare tijd dooien en zullen alle organische materialen vergaan. In samenwerking met UNESCO, proberen we met de inventarisatie van de Scythische graven en met klimatologische studies van de regio een steentje bij te dragen tot het (mogelijk) redden van dit unieke wereldpatrimonium.Jean Bourgeois (°1955) is professor in de archeologie en gespecialiseerd in de bronstijd en de ijzertijd in West-Europa. Sedert 1995 is hij tevens betrokken bij een ondezoeksproject rond landschap en mens in het Altay-gebergte, waar hij archeologische monumenten heeft gekarteerd en opgegraven.A2. Transformaties van een ezel: Het sprookjesatelier van de gebroeders Grimm (Dr. Stijn Praet)Precies tweehonderd jaar geleden publiceerden Jacob en Wilhelm Grimm de eerste editie van hun Kinder- und Hausmärchen, de beroemde collectie sprookjes en andere verhalen die volgens hen afkomstig waren van ‘het gewone volk’ en van generatie op generatie mondeling waren overgeleverd. Maar hoeveel blijft er van dit Romantische idee nog over na twee eeuwen sprookjesonderzoek? In dit college werpen we een kijkje in het sprookjesatelier van de gebroeders Grimm: hoe gingen zij te werk bij het herschrijven van oudere literaire teksten om hen te doen passen in hun visie op het ‘authentieke’ volkssprookje? Daarbij wordt bijzondere aandacht besteed aan ‘Das Eselein’ (‘Het ezeltje’), over een lierspelende ezel die moet trouwen om een knappe prins te worden. De Grimms bewerkten hiervoor een verhalend Latijns gedicht uit de Middeleeuwen, ‘Asinarius’ (‘Het verhaal van de ezel’). Vervolgens kijken we ook naar dit oorspronkelijke gedicht: gaat het hier eigenlijk wel om een sprookje? En hadden de gebroeders Grimm het bij het rechte eind toen zij dachten dat zij onder het vernis van deze literaire tekst een volksverhaal hadden aangetroffen?Stijn Praet (°1986) doctoreert aan de Universiteit Gent (Fonds Wetenschappelijk Onderzoek), waar hij onderzoek verricht naar de Latijnse voorgeschiedenis van het literaire sprookjesgenre. Hij publiceerde recent in Anti-Tales: The Uses of Disenchantment (2011) en was onder meer gastspreker aan het Meertens Instituut (Amsterdam). In 2012 organiseerde hij in samenwerking met Vanessa Joosen (UA) het internationale congres The Fairy Tale Vanguard. Komende lente doceert hij een reeks gastcolleges aan de Université de Lausanne.A3. De laatste reis - Het verhaal van de Holocaust voor kinderen (dr. Aline Sax)Zonder te weten waarom, wordt Hannah samen met haar moeder opgepakt en in een trein opgesloten. Als ze na dagenlang rijden aankomen, weet Hannah niet waar ze is. Haar moeder zegt dat ze zich moet verstoppen. Dag na dag leert Hannah haar omgeving kennen. Ze is in een groot kamp waar vrouwen gevangen zijn en hard moeten werken.De laatste reis is een verhaal over concentratiekampen, maar ook over niet opgeven, over hoop en over mooie herinneringen. Samen met Hannah leren de jonge lezers wat concentratiekampen zijn. En waarom mensen daarin werden opgesloten. Wie Hitler was. En waarom hij de Joden vervolgde. In heldere en begrijpelijke taal wordt het thema van de Holocaust bevattelijk gemaakt voor kinderen vanaf 10 jaar. In deze lezing wordt dieper ingegaan op welke manier je de Holocaust bij kinderen kan aanbrengen. Vanaf welke leeftijd moeten kinderen met dit thema geconfronteerd worden? Zijn ze er zelf wel in geïnteresseerd? Maar vooral: hoe pak je dit aan? Hoe leg je deze complexe en gruwelijke materie op een bevattelijke manier uit? Historica Aline Sax (Instituut voor Publieksgeschiedenis) vertelt vanuit haar ervaring als jeugdauteur hoe zij in De laatste reis kinderen wil laten kennismaken met  het thema.Aline Sax (°1984) is doctor in de geschiedenis en jeugdauteur. Ze is verbonden aan het Instituut voor Publieksgeschiedenis van de UGent en gespecialiseerd in de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast is ze ook auteur van verschillende historische jeugdromans. De laatste reis – het verhaal van de Holocaust (Clavis, 2010) is een omkeerboek waarin kinderen zowel op een emotioneel niveau (d.m.v. fictie) als op een cognitief niveau (d.m.v. non-fictie) kennismaken met de Holocaust. Lezingen 11u10 - 12u00 B1. Waarom het boek beter is dan de film? (Prof. Jürgen Pieters)Vaak horen we anderen en onszelf zeggen dat de film die we net gezien hebben toch niet kon tippen aan de roman waarop die film gebaseerd was. In dit college proberen we een antwoord te geven op de vraag waar dat idee vandaan komt en welke criteria we gebruiken om dat waardeoordeel mee te staven. Wat is er in dat boek dat we in de film niet terugvinden? Heeft ons aanvoelen van dat kwaliteitsverschil te maken met culturele clichés (goede literatuur is diepzinnig en film blijft toch altijd iets oppervlakkigs hebben) of is het gerelateerd aan mediumspecifieke kwesties? De casus van het college is een passage uit Gustave Flauberts Madame Bovary. En inderdaad, het boek is beter dan de vele films die van dat boek gemaakt zijn.Jürgen Pieters is professor in de algemene literatuurwetenschap aan de Universiteit Gent. Hij doceert er vakken over literaire theorieën en historische literatuur. Hij is de auteur van o.m. Beste lezer: Een inleiding in de algemene literatuurwetenschap (Academia Press, 2007) en Historische letterkunde vandaag en morgen (Amsterdam University Press, 2011) B2. De danser en de heks: Oost-Afrikaanse beschouwingen over leven en dood (Prof. Koen Stroeken)Aan de hand van zelfgemaakte amateurbeelden uit het Tanzaniaanse platteland introduceert deze etnograaf het antropologisch onderscheid tussen magie en hekserij, dat een apart licht kan laten schijnen op onze Westerse zekerheden. Na overleg met zijn leermeesters (en enig aandringen door de kinderuniversiteit) gaat hij akkoord om het geheim van Gamboshi uit de doeken te doen, de onzichtbare stad waar de geesten van befaamde dansers rondwaren en hun eeuwige strijd aangaan. Blijkt dat die stad bestaat en kan bezocht worden. Het verhaal van Gamboshi begint met een UFO die landde in Oost-Afrika, niet zo lang geleden.Koen Stroeken is docent antropologie aan de opleiding Afrikaanse Talen en Culturen (UGent). Hij is de auteur van het bij Berghahn uitgegeven boek 'Moral Power: The Magic of Witchcraft', sinds dit jaar in paperback verkrijgbaar.B3. Wie Schrijft die Blijft! Over het Ontstaan van het Schrift (Prof. Katrien De Graef) “Wie schrijft die blijft” luidt het bekende spreekwoord, en niets is minder waar. Toch schrijven we niet enkel om te blijven, maar vaak gewoon om praktische redenen of omdat het nodig is: hetgeen geschreven is, is meer waard (juridisch en economisch) dan hetgeen gesproken is. Lezen en schrijven zijn dagdagelijkse acitiviteiten die dan ook niet weg te denken zijn in onze hedendaagse maatschappij. Deze presentatie staat stil bij het ontstaan van het schrift, meer dan 5000 jaar geleden in Mesopotamië. We gaan na waarom de Mesopotamiërs de nood voelden om bepaalde zaken op te schrijven: net zoals wij schreven de Mesopotamiërs aanvankelijk immers niet om te blijven, maar uit economische overwegingen, om overdracht van goederen en bezit vast te leggen. Snel groeide dit systeem echter uit tot een volwaardig schrift waarmee ook literaire werken zoals het Epos van Gilgamesh, wetteksten zoals de Codex van Hammurabi en persoonlijke documenten zoals brieven opgetekend konden worden.    Katrien De Graef is docent Assyriologie en Geschiedenis van het Oude Nabije Oosten. Zij is gespecialiseerd in de socio-economische geschiedenis van de Oud-babylonische periode (ca. 2000-1500 v Chr) en werkt met spijkerschrifttabletten uit Sippar (Irak) en Susa (Iran). Inschrijven De toegang is gratis, maar inschrijven is verplicht. Het aanbod kan je hierboven rustig nalezen. Inschrijven doe je door je gekozen lezingen  te mailen naar kinderuniversiteit@ugent.be vóór vrijdag 14 december 2012. Vermeld in de mail je naam en de code van je lezing om 10u (A1, A2, of A3) en/of de code van je lezing om 11u10 (B1, B2, of B3). Contactpersoon Contactpersoon voor deze editie van de Kinderuniversiteit is Ineke.Imbo@UGent.be. Telefoon: 09/264.83.17

Praktische informatie

Deze editie van de Kinderuniversiteit staat open voor kinderen van 9 tot en met 12 jaar. Ook hun ouders zijn welkom!

Deze editie van de Kinderuniversiteit staat open voor kinderen van 9 tot en met 12 jaar. Ook hun ouders zijn welkom!Programma Kinderen09u30 - 10u00   Ontvangst en inschrijving10u00 - 10u50   Welkomstwoord en auditoriumles10u50 - 11u10   Pauze met appel en drankje11u10 - 12u00   Workshops12u10 - 12u30   Plechtige proclamatie en uitreiking diploma'sDe kinderen worden verwacht op zondag 16 december oktober tussen 9u30 en 10u in de Blandijn, Blandijnberg 2, 9000 Gent. De kinderuniversiteit is rond 12u30 afgelopen.De kinderuniversiteit is gratis. Inschrijven is wel verplicht en kan enkel via de website. Ouders zijn niet toegelaten tijdens de auditoriumles en de workshops!Tijdens de Kinderuniversiteit worden foto's genomen, om achteraf als terugblik op de website te zetten. Door uw kind in te schrijven geeft u toestemming voor dit gebruik. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, dan kan u ons hiervoor contacteren. Programma Ouders09u30 - 10u00    Ontvangst kinderen10u00 - 10u50    Keuze uit 3 lezingen10u50 - 11u10    Pauze met kopje koffie11u10 - 12u00    Keuze uit 3 lezingen12u10 - 12u30    Plechtige proclamatie + uitreiking diploma'sTerwijl je kinderen ijverig bijleren en experimenteren kun je deelnemen aan het ouderprogramma. Alle ouders zijn van harte welkom!De toegang is tot het ouderprogramma is gratis, maar inschrijven is verplicht. Het aanbod kan je onder 'Ouderprogramma' rustig nalezen. Inschrijven doe je door je twee gekozen lezingen te mailen naar kinderuniversiteit@ugent.be met vermelding van je naam vóór vrijdag 14 december 2012.BereikbaarheidMet de wagen:De Blandijnberg is gelegen vlakbij het Sint-Pietersplein waaronder zich een zeer ruime en betaalbare ondergrondse parking bevindt.E17. Volg de E17 in de richting van Gent. Neem de afrit ‘Gent-centrum’. Deze afrit is gelegen tussen afrit 9 (UZ) en afrit 10 (Gentbrugge). U komt zo op de B401 die rechtstreeks naar het centrum van Gent leidt. Hou rechts van de brug en vervolgens uiterst links. Aan het eerstvolgende kruispunt slaat u links af, onder de brug door. U bevindt zich nu op de Gentse Binnenring (R40). Hou vanaf nu steeds rechts zodat u goed voorgesorteerd staat. Het eerstvolgende grote kruispunt is de Heuvelpoort. Sla hier rechts af. U bevindt zich nu in de Overpoortstraat (de uitgaansbuurt van studenten). Aan het einde van deze straat komt u op het Sint-Pietersplein met toegang tot de ondergrondse parking.E40. Volg de E40 in de richting van Gent. Ter hoogte van de verkeerswisselaar te Zwijnaarde, gelegen tussen afritten 14 en 15, neemt u de E17 richting Antwerpen. Volg de aanduidingen Gent-Centrum – B401. Volg verder de hierboven vermelde richtlijnen.Met het openbaar vervoer:Neem de bus of de trein naar station 'Gent Sint-Pieters'.Opgelet: door de infrastructuurwerken aan het Sint-Pietersstation zijn er regelmatig wijzigingen in lijnroutes en indeling van de perrons. De meest recente situatie kan u steeds opvragen op de website van De Lijn.Aan het Sint-Pietersstation kunt u tram 1 nemen en afstappen aan de Nederkouter. Daarna wandelt u de Sint-Kwintensberg op. ContactpersoonContactpersoon voor deze editie: Ineke.Imbo@UGent.be

Veel gestelde vragen

Hoe verloopt de inschrijvingsprocedure?Inschrijven kan vanaf 3 december om 12u30. Er zijn 279 plaatsen beschikbaar. Indien er nog plaatsen beschikbaar zijn, dan is het mogelijk om een workshop naar keuze aan te vinken en onderaan op de pijl te klikken om de inschrijving te voltooien. Wanneer alle workshops volzet zijn, verdwijnt de pijl onderaan uw scherm. Het is dan niet meer mogelijk om in te schrijven.

Hoe verloopt de inschrijvingsprocedure?Inschrijven kan vanaf 3 december om 12u30. Er zijn 279 plaatsen beschikbaar. Indien er nog plaatsen beschikbaar zijn, dan is het mogelijk om een workshop naar keuze aan te vinken en onderaan op de pijl te klikken om de inschrijving te voltooien. Wanneer alle workshops volzet zijn, verdwijnt de pijl onderaan uw scherm. Het is dan niet meer mogelijk om in te schrijven. Is er een wachtlijst?Ja. Dit verloopt automatisch. Als er inschrijvingen zouden geannuleerd worden, worden de mensen op de wachtlijst hiervan in chronologische volgorde verwittigd. Kan ik via mail/telefoon inschrijven?Nee, voor het kinderprogramma is dit niet mogelijk. Inschrijven kan enkel via de website. Voor het ouderprogramma dient wel per mail worden ingeschreven. Meer info hierover vindt u onder 'Ouderprogramma'. Mijn kind wil graag samen met een paar vriendjes deelnemen aan de Kinderuniversiteit. Moet ik ze dan allemaal individueel inschrijven?Nee, in het inschrijvingsformulier is een invulveld voorzien om maximum 5 kinderen samen in te schrijven voor dezelfde workshop. Indien alle workshops volzet zijn, is het mogelijk om alsnog deel te nemen, maar dan enkel aan het hoorcollege?Nee, de capaciteit is beperkt. Om in regel te zijn met de veiligheidsvoorschriften, mogen er niet meer studenten deelnemen dan op de website is aangegeven. Worden er nog kinderuniversiteiten georganiseerd?Ja! Je vindt alle informatie op www.kinderuniversiteit.be. Je kunt ook op de hoogte gehouden worden via onze Facebookpagina. Wie is de contactpersoon voor deze editie?De contactpersoon voor deze editie is Ineke Imbo, medewerker wetenschapscommunicatie van de Universiteit Gent. Je kunt haar bereiken via Ineke.Imbo@UGent.be of via 09/264 83 17. Let op: inschrijvingen via email of telefoon worden niet aanvaard.